Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik

DSV vil skære op mod 4000 stillinger efter milliardopkøb

Transportkoncernen DSV Panalpina skal efter planen skære 2,3 milliarder af omkostningerne frem mod 2022.

Transportkoncernen DSV Panalpina skal efter planen skære 2,3 milliarder af omkostningerne frem mod 2022.
DSV Panalpina har omkring 60.000 ansatte fordelt på 90 lande. Den årlige omsætning er på omkring 120 milliarder kroner.

KØBENHAVN: Den danske transportkoncern DSV købte sidste år rivalen Panalpina i en milliardhandel, og fusionen vil betyde, at der skal skæres 3000-4000 stillinger.

Det fortæller selskabets finansdirektør, Jens Lund, til Wall Street Journal.

DSV betalte i august omkring 37 milliarder kroner for schweiziske Panalpina.

Efterfølgende blev det meldt ud, at der skal spares 2,3 milliarder kroner over de kommende år.

En del af de penge skal hentes ved at skære stillinger. Det vil blandt andet ske, når afdelinger bliver slået sammen. Det gælder inden for logistikfaciliteter, administration og it-infrastruktur.

- Det handler alt sammen om effektivitet. Panalpina lavede en lille margin (overskudsgrad, red.), men var ikke konkurrencedygtig.

- Før man kan begynde at vokse, er man nødt til at tilpasse forretningen, siger Jens Lund til Wall Street Journal.

DSV Panalpina har omkring 60.000 ansatte fordelt på 90 lande. Den årlige omsætning er på omkring 120 milliarder kroner.

Selskabet startede i 1976 som en sammenslutning af ti vognmænd, men er siden blevet en international koncern med aktiviteter i store dele af verden.

DSV transporterer varer på landevejen, i luften og til søs og har desuden en forretning med at drive lagre for virksomheder.

Selskabet er over årene vokset gennem en række store opkøb. Ved det forrige store opkøb - amerikanske UTI Worldwide i 2016 - blev antallet af ansatte skåret med 3000, fortæller Jens Lund til Wall Street Journal.

/ritzau/

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.