Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik

Danske Bank lover kompensation til kunder berørt af instruks

Danske Bank er i gang med at finde ud af, om kunder har betalt for meget som følge af omstridt instruks.

Danske Bank er i gang med at finde ud af, om kunder har betalt for meget som følge af omstridt instruks.
Danske Bank oplyser, at sagen udløber af en sag om fejlbehæftet gældsinddrivelse, som banken "gennem længere tid har været i gang med at undersøge og rette op på". (Arkivfoto).

KØBENHAVN: Danske Bank beklager, at den i en årrække har instrueret sine medarbejdere i at lade bankens egen ejendomsmæglerkæde, Home, kræve overpris fra bankens mest sårbare kunder.

Banken lover samtidig, at berørte kunder vil blive kompenseret, hvis de har betalt for meget.

- Det er naturligvis helt uacceptabelt, at der har været en sådan instruks.

- Vi er ved at undersøge, om den rent faktisk har ført til, at kunder har betalt for meget. Og hvis det er tilfældet, vil vi naturligvis sørge for, at de bliver kompenseret, siger Thomas Mitchell, Danske Banks chef for privatkunder i Danmark, i en meddelelse.

Det er TV2 og Berlingske, som har afdækket bankens instruks på baggrund af interne dokumenter.

Instruksen drejer sig om de kunder i inkassoafdelingen, der er gået med til at sælge deres hus eller lejlighed for at indfri en del af deres gæld.

I de tilfælde har Danske Bank instrueret medarbejderne i at opfordre kunderne til at sælge gennem bankens egen ejendomsmægler, Home.

Hvis kunderne er gået med til at sælge gennem Home, har instruksen til Danske Banks medarbejdere i inkassoafdelingen været, at Home gerne måtte kræve et højere salær hos Danske Bank-kunden, end hvis kunden havde valgt en hvilken som helst anden mægler på markedet.

På grund af bankens rådgivning kan kunderne derfor være endt med en endnu højere gæld til banken efter at have solgt gennem bankens ejendomsmægler.

De pågældende bolighandler omfatter den type handler, hvor salget af boligen ikke indfrir hele bankkundens gæld.

Danske Bank oplyser, at sagen udløber af en sag om fejlbehæftet gældsinddrivelse, som banken "gennem længere tid har været i gang med at undersøge og rette op på".

Den oplyser videre, at instruksen blev ændret i juli 2019, og at undersøgelser, som fortsat er i gang, peger på, at Home ikke kendte til instruksen.

En del af undersøgelsen går også på at finde ud af, om der er kunder, som har betalt for meget. Og de vil altså i givet fald blive kompenseret.

Søndag afviste Danske Bank, at instruksen har haft konsekvenser for kunderne.

Et internt notat fra Danske Bank fra januar i år peger på, at forskelsbehandlingen kan have stået på siden 1992.

/ritzau/

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.