Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik

Coronapræget modeuge tager digitale erfaringer med videre

Online livedækning af modeugen har vist et stort potentiale, som skal videreudvikles, siger arrangør.

Online livedækning af modeugen har vist et stort potentiale, som skal videreudvikles, siger arrangør.
De fysiske modeshows under modeugen er blevet afholdt med færre gæster, afstand, håndsprit og i nogle tilfælde med krav om mundbind.

KØBENHAVN: Onsdag aften er det slut på modeugen i København for denne gang.

Den blev sparket i gang søndag, og dagene er forløbet over forventning, på trods af de udfordringer som coronaepidemien har ført med sig.

Det fortæller Cecilie Thorsmark, administrerende direktør for Copenhagen Fashion Week, som står bag modeugen.

- I forvejen tror jeg også, at de fleste brands havde skruet forventningsniveauet ned, fordi vi jo har noget, der plejer at være en international begivenhed, som pludselig er uden særligt mange internationale gæster.

- Og branchen har også andre budgetter end normalt, så på trods af det er det gået rigtig godt, siger Cecilie Thorsmark.

I nu fem måneder har coronakrisen hærget verden over, og det har ramt modeindustrien særdeles hårdt.

Tøjet har mere eller mindre hobet sig op på lagre verden over, da forbrugerne ikke har handlet som normalt.

Sædvanligvis valfarter tøjindkøbere og modeinteresserede gæster fra Europa til København under modeugen, men det har coronaudbruddet sat en stopper for denne gang.

Derfor er en del af de mange modeshows blevet afholdt digitalt, så folk fra hele verden har kunnet følge med online. Og det har været en positiv oplevelse ifølge Cecilie Thorsmark.

- På den ene side er man blevet bekræftet i, at der er noget særligt ved at mødes fysisk - både mødes fysisk med en indkøber eller med pressen og præsentere kollektioner fysisk, så man kan se, hvordan det tager sig ud i levende live.

- Men når det er sagt, så har vores digitale platform vist et kæmpe potentiale. Og det har været enormt sjovt at følge med i livedækningen af modeugen, som har været tilgængelig online for alle.

- Så det er bestemt noget, vi tager med os og ser frem til at videreudvikle på til næste omgang, siger Cecilie Thorsmark.

Der er også blevet afholdt fysiske shows, som har været underlagt skrappe coronarestriktioner. Ved flere af dem har der været krav om mundbind, ligesom blandt andet afstand og hygiejne er blevet vægtet højt.

Normalt kommer der mellem 200-700 gæster til et modeshow. I år har det nærmere været 50-60 gæster.

/ritzau/

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.