Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik

Branche håber nye EU-regler stopper udnyttelse af chauffører

Nye EU-regler for transportbranchen får stor betydning for chauffører i EU, mener fagforening og branche.

Nye EU-regler for transportbranchen får stor betydning for chauffører i EU, mener fagforening og branche.
Vejpakken er en af de største ændringer af EU-lovgivning om vejtransport nogensinde. Den betyder, at der bliver mere ensartede EU-regler, bedre håndhævelse og mere ensartede konkurrencevilkår. (Arkivfoto)

BRUXELLES: Vedtagelsen af en omfattende EU-lovpakke på transportområdet får stor betydning for chauffører på EU's veje, som sikres mod lønpres og får bedre hvileforhold.

Det mener Jan Villadsen, som er formand i 3F Transportgruppen, der er fagforening for blandt andet chauffører.

- Det er lykkedes at skabe et sæt afbalancerede regler, der samlet set kan sætte en række effektive bremser på social dumping og grov udnyttelse af chauffører og skabe et mere fair transportmarked med bedre arbejdsvilkår, siger han.

- Samtidig pålægges EU-landene at kontrollere reglerne. Det er rigtig godt, siger han.

Den såkaldte vejpakke er torsdag blevet endelig vedtaget i EU-Parlamentet efter at have været flere år undervejs.

Vejpakke indeholder blandt andet en ændring af køre- og hviletidsregler for chauffører på EU's veje.

Chauffører skal desuden aflønnes ud fra nationale lønforhold i de medlemslande, hvor de kører. Det skal sikre mere ens vilkår for chauffører.

De nye regler vil sætte en stopper for de dårlige vilkår for chauffører, hvis de kontrolleres godt, mener Michael Svane, som er branchedirektør i Dansk Industri Transport.

- Det er helt afgørende, at de fælles regler bliver kontrolleret og fulgt op af en kontrolindsats, der sikrer, at reglerne bliver håndhævet ens i EU-landene.

- Det har også været problemet med de tidligere regler, at der ikke var nogen grundlæggende og sammenhængende kontrol af reglerne, siger han.

I vejpakken er der konkrete tiltag til, hvordan reglerne kan håndhæves.

Det indebærer blandt andet, at køretøjer senest i 2025 skal have indsat intelligente takografer, som skal registrere, i hvilke lande køretøjer befinder sig.

Det skal hjælpe politiet med at se, om regler for cabotagekørsel er overholdt.

Cabotage er, når en lastbil kører indenrigstransport i et andet land end hjemlandet i forbindelse med en international transport.

/ritzau/

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.