Sponsoreret indhold
Når man arbejder med marketing, består en stor del af arbejdet i at målrette indsatsen korrekt. Selvom man laver gode annoncer, vil de nemlig ingen effekt have, hvis ikke det er de rette personer, der ser dem.
Derfor er det vigtigt, at man ikke blot kaster sine annoncer ud i verden, hvorefter man håber på det bedste. Derimod er det vigtigt, at man har fokus på at målrette annoncerne korrekt, så det er de rette personer, der ser dem.
Men hvordan kan man egentlig bedst bære sig ad med dette? Det kan man, ved at tage udgangspunkt i data, men skal man kunne dette, kræver det, at man faktisk har adgang til brugbare data.
En CDP, som er en forkortelse for Customer Data Platform, er en særlig platform, der er udviklet til at indhente og vise brugbare data. Disse data kan bruges til både salg og marketing, men det er især i forbindelse med marketing, at det bliver anvendt.
Platformen kan integreres med alle de datakilder, som virksomheden har, hvorefter den står for at indsamle det hele og præsentere det på brugbar vis. Det medfører, at man bedre kan danne sig en forståelse for, hvem den gennemsnitlige kunde er.
Sådanne data er naturligvis guld værd, når man arbejder med marketing, da det giver helt nye muligheder, når det kommer til målretning. Derfor bør der heller ikke være nogen tvivl om, at en CDP bør være fast inventar i enhver marketingafdeling.
Ikke nok med, at man kan bruge en CDP til at danne sig en idé om, hvem den gennemsnitlige kunde er, så kan en sådan platform faktisk også lave unikke profiler af hver enkelt kunde og/eller leads.
Når man har en profil af hver enkelt kunde eller lead, vil man også kunne lave markedsføring, der er målrettet netop ham eller hende. Det vil sige, at man f.eks. kan annoncere meget specifik på de sociale medier eller deslige.
Der findes ganske enkelt ikke andre måder, hvorpå man kan skabe en lige så unik segmentering, som man får mulighed for at gøre, hvis man benytter en CDP. Dog kræver det, at platformen rent faktisk har kilder at indsamle data fra.
Grunden til, at alle, der arbejder med marketing, bør have en CDP er, at det åbner op for helt nye muligheder i forhold til datadrevet marketing. Og arbejder man med marketing, er man næppe i tvivl om, at det er den mest effektive form for marketing.
Ifølge McKinsey & Co. skaber datadrevet marketing faktisk en ROI (Return on Investment), der i gennemsnit er 250% højere end traditionel marketing. Det er svært at komme udenom, at det er en mærkbar forbedring af ROI’en.
Hvis du driver en forretning, hvor dem, der sidder med din marketing, ikke allerede har en CDP, så er det på tide at lave om på det, da det – som sagt – kan give et markant løft til markedsføringen.