3 gode grunde til at tage et kursus i influencer marketing

3 gode grunde til at tage et kursus i influencer marketing

Sponsoreret indhold

Hvis du har hørt om influencer marketing – men ikke lige ved, hvorfor det er blevet så populært – så er det nu, at det er en god idé at spidse ørerne. 

Lad os derfor se på, hvorfor mange virksomheder og brands i dag er gået over til at bruge influencer til deres markedsføring via de sociale medier, såsom Instagram, TikTok og YouTube:

Trend

Ser man på antal søgninger i “Google Trends”, vil det klart fremgå, at pilen og dermed trenden peger opad. Flere og flere har fået øjnene op for at influencer marketing er det nye sort. Derfor bliver en større og større del af marketingbudgetterne også brugt på influencer marketing.

Hvor et marketing mix tidligere i høj grad bestod af fysiske reklamer, radio- og tv-reklamer samt eventuelt samarbejder med bloggere – er der i øjeblikket et ret markant skifte i gang – så fokus bliver i højre grad på at lave markedsføring via de social medier.

Små mediehuse

Faktisk er det i dag sådan, at influencers bliver betragtet som små mediehuse. Influencerne er nemlig eksperter i, hvordan budskaber bliver formidlet på den bedst tænkelige måde til deres følgere. 

Influencerne er også eksperter i den medieplatform de bruger – eksempelvis Instagram. Derfor ved influencerne alt om: Posts, reels, link stickers – og mange andre værdiskabende funktionaliteter.

Så laver du et samarbejde med en eller flere influencers, behøver du altså ikke at være ekspert i de sociale medier – det kan du roligt regne med, at influencerne er. 

Troværdighed

Hele præmissen bag influencer marketing beror på, at influencerne har en høj grad af troværdighed. Den primære grund er, at følgerne selv har valgt at de vil følge en given influencer. Og følgerne kan til enhver tid fravælge fortsat af følge en specifik influencer.

Indenfor influencer influencer marketing taler man i denne sammenhæng om autenticitet. Og det er blot et andet ord for troværdighed. 

Det troværdige brand som influencerne har, kan du få glæde af, når du laver et influencer samarbejde. Du får på de måde en influencer til at kaste sit stjernestøv over dit produkt, og du får derfor en slags ekstra sælger i markedet. 

Du kan altså let – ved hjælp af influencers – få en håndfuld ekstra sælgere. Det er smart, og det er let at skalere for din forretning.

Kusus i influencer marketing

Sidder du nu med en følelse af, at influencer marketing kunne være interessant at prøve, men du ved ikke lige, hvordan du skal komme i gang, kan du tage et kursus i influencer marketing.

På et sådan kursus kan du eksempelvis lære hvad de 5 influencer-typer kan, og hvad godt indhold er?