Gyldne tider for måltidskasse-leverandører

Gyldne tider for måltidskasse-leverandører

Sponsoreret indhold

Mange brancher har haft svære betingelser under Covid-19-krisen grundet nedlukningerne, men ikke alle brancher. Eksempelvis har flere leverandører inden for måltidskasse-branchen klaret det seneste halvandet år med bravur.

I omkring halvandet års tid har vi nu danset dansen med Covid-19, hvilket i lange perioder har ført til markant anderledes samfundsmæssige forhold end dem, som vi førhen har været vant til.

I de perioder, hvor smitten har været højest, har vi levet i et delvist lukket samfund, hvilket selvsagt har været hårdt for rigtig mange brancher, men ikke alle.

En branche, der ikke har lidt under nedlukningerne, har været måltidskasse-branchen, og flere af de førende leverandører har ligefrem formået at vækste deres forretninger mærkbart i løbet af Covid-19-krisen.

En af disse leverandører er RetNemt, der i 2020 præsterede en omsætning på 26.411.000 kroner, hvilket er over seks millioner mere end året forinden.

En lignende vækst har vi set hos Aarstiderne, der for en række måneder siden meldte ud, at de havde præsteret en omsætningsmæssig vækst på omkring 20 % fra 2019 til 2020.

Google-adfærd indikerer øget interesse i fænomenet

Kigger vi på danskernes Google-adfærd de seneste år, kan vi notere, at der har været et boom i søgninger, der relaterer sig til måltidskasser.

I januar 2020 var der – ifølge det velrenommerede søgeordsværktøj Ahrefs – omkring 20.000 Google-søgninger på ordet ’måltidskasser’ og 1.500 Google-søgninger på ordet ’måltidskasse’.

Hopper vi et år frem, altså til januar 2021, var antallet af månedlige Google-søgninger på disse ord steget til henholdsvis omkring 44.000 og 3.400.

Covid-19 har formentlig spillet en rolle for væksten

Selvom vi danskere på intet tidspunkt har været afskåret adgang til vores fødevarebutikker i løbet af Covid-19-krisen, så er det alligevel ganske sandsynligt, at de samfundsmæssige forhold, som vi i perioder har levet under, har været gunstige for måltidskasse-branchen.

Denne hypotese forstærkes af en undersøgelse fra januar 2021 foretaget af Landbrug og Fødevarer

I denne undersøgelse angav 18 % af de i alt 503 respondenter nemlig, at Covid-19-krisen havde spillet en aktiv rolle i forhold til, hvorfor de havde købt eller i hvert fald overvejet at købe en eller flere måltidskasse(r).

Flere nye leverandører har grebet chancen

Måltidskassers voksende popularitet blandt danskerne har ført til et øget udbud på markedet de seneste år – og særligt i løbet af de seneste to-tre år er markedet blevet udvidet med en række udbydere, som på rekordtid har bidt sig fast.

Mest bemærkelsesværdig i den sammenhæng er HelloFresh, som vi gætter på, at de fleste danskere i dag har kendskab til. Dette brand har i hvert skubbet voldsomt på i forhold til markedsføring.