4 tips til en lykkeligere hverdag

4 tips til en lykkeligere hverdag

Sponsoreret indhold

Kender du det med at føle dig udtrættet? At du vågner om morgenen og sukker fordi du ikke kan overskue dagen? For mange, i dagens Danmark, kommer de i løbet af deres liv ind over psykologer eller psykiatrien. Årsagen til dette vil jeg ikke gå ind i, men stigningen i behovet for professionel hjælp, er stor. Er det mon muligt at tage disse ting i opløbet, blot ved små ændringer i hverdagen? Prøv nedenstående og se om du kan mærke en forskel.

1. Få struktur på hverdagen

Det kan i denne tid, være en udfordring at holde fast i den gode mentale sundhed, men frygt ej. Giver du din hverdag struktur, så kommer du allerede langt. Lav faste rutiner i løbet af dagen. Der ligger en tryghed i struktur, hvorfor du nemmere vil kunne opretholde overskuddet og glæden. Lav eventuelt to-do lister, så du holder dig selv i gang.

2. Bevæg dig

Glæde kan i stor grad opnås gennem fysisk sundhed, som kommer gennem bevægelse og gode produkter til din hud. Hvis du bruger dagene på at gå indendørs uden sol, så mangler din hjerne vitaminer, som gør dig mere frisk og dermed gladere. Kom derfor ud og rør dig og nyd godt af solen. De fleste ved det ikke, men er du fysisk usund, afføder det ofte psykiske problemstillinger fordi kroppen simpelthen ikke har de rette forudsætninger for overskud. Den dårlige mentale sundhed kan derimod også give dig dårlig fysisk sundhed, fordi overskuddet ikke er der til motion og sund kost. De hænger således uløseligt sammen.

3. Giv dig selv 1 times fri dagligt

Trods jeg tidligere har nævnt at det er vigtigt at holde sig i gang, så skal hjernen og kroppen også have ro til at restituere sig. Skemalæg derfor 1 times afslapningstid, hvor du har ro omkring dig. Her kan du mærke din krop og dit sind. Føler du dig stresset? Eller måske trist? Har du i virkeligheden brug for fatale ændringer i dit liv? Enten kan du tage 1 time på sofaen med en bog, eller du kan koble af med online kasino spil, hvor du samtidigt kan akkumulere din opsparing.

4. Sæt grænser

Du er negativ og har en dårlig attitude, hvis du siger nej – derfor siger du altid ja, hver gang folk beder dig om noget, også selvom du ikke har lyst. Sådan skal det ikke være. Hvis du mærker en knude i maven, irritation eller en tristhed breder sig i kroppen i bestemte situationer, så gå tilbage til hændelsen og se, hvor det startede. Hvad antændte dine indre grillkul? Det er okay at sige nej og sætte grænser. Du udviser både respekt for dig selv, og med den respekt vil andre typisk beundre dig og give dig den samme respekt.