Annonce

Sådan kickstarter du dit vægttab i 2017

Vi kender det nok alle lidt for godt. Overgangen fra det store julebord med ene af indbydende retter til et sundere menukort - uden kulhydrater - er måske ikke altid den sjoveste cocktail. Alligevel er det nogle gange de hårde beslutninger, der skal til for at skabe synlige og varige resultater. Og når du først er kommet ind i en god rytme med en sund og varieret kost, vil du ikke fortryde det. Din krop vil føles lettere, og du får et kæmpe energiboost, der giver dig mere overskud i en travl hverdag.

Her følger 10 gode råd til en fornuftig kost og livsstil.

10 gode slanketips, der gør din vægt gladere

1. Sæt regler for dit sukkerindtag
Det første tip er et, vi alle kender. Selvom det er skønt med slik, chips og søde sager – især en fredag aften – er det virkelige noget, det batter, hvis du forsøger at skære ned på sukkeret i din kost. For nogle fungerer det bedst med enten-eller-princippet, og for andre, er det alt-med-måde-princippet, der holder i længden. Du kan også forsøge med dine egne regler, hvor du måske godt må spise slik en enkelt dag om ugen, så du har lidt at se frem til. Det vigtigste er, at du er opmærksom på at forsøge at begrænse dit indtag af sukker.

2. Hop i løbeskoene
I takt med at dagene bliver lysere, er tiden også ved at være inde til at få lidt motion ind i hverdagen. Det handler om at snige løbeskoene ind, når du ser dit snit til det. Måske du kan cykle eller løbe til og fra arbejde, tage trappen en ekstra gang eller gå en lang tur efter aftensmaden. Uanset hvad, har de små ture også noget at sige, så det er derfor bare om at sige 1, 2 og 3 og komme godt fra start.

3. Drik masser af vand Vand smager tit bedre, når der tilsættes lidt magisk sukker. Men trods det, er det ikke nogen hemmelighed, at det sundeste nu er at slukke tørsten med vand. Samtidig giver det en bedre mæthedsfornemmelse, hvis du i løbet af dagen supplerer måltiderne med et glas vand. Her kan du eventuelt forsøge at peppe glasset op med isterninger, citronbåde eller frugtstykker, som gør det knap så kedeligt at drikke vand fra hanen.

4. Væk med fristelserne
Når du rigtig skal i gang med den sunde kost, er den mest effektive start, du kan give dig selv, at rydde op i køleskabet og skabene i køkkenet. Alle fristelser skal væk, så du ikke forstyrrer dine gode intentioner om en fornuftig kost. Så væk med alle de usunde råvarer og ind med de sunde i stedet.

5. Gå efter de grove madvarer
Når du er ude at handle, skal du gå efter de grove madvarer såsom fuldkornsbrød eller brune ris. De grove varianter holder på mæthedsfornemmelsen i længere tid og gør derfor, at du ikke har så let ved at falde i fælden i forhold til de usunde madvarer.

6. Skær ned på portionerne
Mange døjer en del med at spise for store portioner i løbet af dagen. Når der går for lang tid mellem måltiderne, mærker du ofte hurtig sult igen. Derfor er det mest optimalt at holde maven i gang ved at spise små mellemmåltider i løbet af dagen. På den måde undgår du også overspisning.

7. Sov lidt mere
Det gode ved en sund livsstil er, at du gerne må gå tidligt i seng og sove længe i weekenderne. For lidt søvn kan nemlig have negativ indvirkning på dine madvaner, og derfor er det er en afbalanceret søvnrytme at foretrække. Det gør det hele lidt nemmere.

8. Vælg det grønne alternativ
Masser af grønt er ofte det, der står øverst på en sund kostplan. Her kan du med fordel prøve dig lidt frem med forskellige opskrifter, så du ikke hver aften laver den traditionelle salat med iceberg, agurk og tomat. Der findes mange spændende opskrifter på sunde salater, der smager.

9. Tæl kalorier
En af de mere populære måder til at smide de overflødige kilo er ved at tælle kalorier. Det er en ret effektiv metode til at få overblik over, hvor mange kalorier du spiser og forbrænder i løbet af dagen. En god huskeregel er, at du taber dig, hvis du spiser mindre, end du forbrænder. Her findes der mange forskellige kalorieberegnere, der hjælper dig godt på vej, men princippet er ens for alle – du skal registrere alt det, du indtager.

10. Suppler din kost med måltidserstatning
Hvis du tit har en travl hverdag, hvor du ikke altid har tid til at forberede den sunde mad, eller hvis du er på farten og har brug for hurtigt og ernærende mad, er måltidserstatning et godt supplement. Fordelen er her, at du får et meget præcist indblik i, hvor mange kalorier du indtager. Du kan sagtens vælge ernæringsprodukter som erstatning for din kost, da de indeholde alle de essentielle vitaminer, som din krop har brug for.

Klik her, hvis du gerne vil have flere gode tips og råd til en sundere livsstil, der kickstarter dit vægttab.

 

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.